שוק הדיור פסח 2023

אחד מהמשווקים הכי מדוברים בשנים האחרונות בישראל הוא ללא ספק שוק הדיור, והוא משפיע לא מעט על החלטותיהם של משקיעים ישראלים, זוגות צעירים וכמעט על הכלכלה כולה. הביקוש הגדול אחר דירות עבור חתכים שונים באוכלוסייה, הביאו לכדי שורה של החלטות מצד המדינה אשר הכילו בתוכן תוכניות שונות שאמורות היו להוזיל את עלויות הדירה עבור זוגות צעירים. התוכניות נתקיימו בשלל ערים באחרי הארץ אך נראה כי משנת 2020, אז החלו תוכניות אלו כמו (מחיר למשתכן) לפעול מחירי הדירות עלו בממוצע בכ-30%. תוכניות אלו אמורות להתחדש לאחר פסח, לצד שינויים אחרים בכלכלה ואולי להביא עימם גם בשורה מתחדשת. ישנו גם נושא התחלות הבנייה והיתרי הבנייה https://netivey-hakama.co.il/heiter/ שכדאי לתת אליו את הדעת ללא קשר לכתוב כאן על שוק הדיור

הגרלות דירה בהנחה

ממשלות ישראל מבקשות להעניק מנעד יותר רחב של דירות באזורים שונים ברחבי הארץ באמצעות דירות בהנחה, התוכנית אשר אמורה להיפתח בשנית ב-16 באפריל תביא עימה כ-9,000 דירות חדשות באזורים שונים ברחבי הארץ. כך למשל ניתן היה להירשם בהגרלות בערים כמו ראשון לציון, חריש, ערד, נוף הגליל, כפר קאסם ואלעד. תוכנית זו אמורה להביא עימה גם הנחות משמעותיות באזורי הפריפריה, כאשר כל זכאי דירה יוכל להירשם עד ל-3 ערים כשהגרלה עצמה תהיה פתוחה למשך 15 ימים. פעילות זו אכן תוכל להשפיע בצורה כמעט ישירה על קרוב לעשרת אלפים ישראלים, עם זאת נראה כי ישנם עוד משתנים אחרים אשר עלולים להוליד שינוי בשוק הדיור הישראלי.

תנועת הריבית והמשקיעים

בנק ישראל החליט בשנה האחרונה על העלאת הריבית, דבר שלא קרה כמעט במהלך חמש עשרה השנים האחרונות. על כן הריבית תשפיע בעיקר על בערך חמישים אלף רוכשי דירות ישראלים בכל שנה בישראל, חלקם הגודל אכן נוטל משכנתא ועבור אלו עם ריבית משתנה ככל הנראה עליית הריבית תורגש בהחזרים החודשיים. אך פעולה זו מביאה גם ללא מעט משקיעים להמתין עם ההשקעות, זאת למרות שמחירי הדיור אינם הצטננו מאז העלאות הריבית. מצד שני גם מחירי השכירות ממשיכים לטפס, וכאמור כל אלו יחדיו הופכים את שוק הדיור למעט יותר "צפוף" גם בכל הקשור למשפיעים על המצב אלא גם בשל רצף שינויים.