האמת על האמת

בימים בהם האדם הגיע לשיאים אדירים בהתפתחות הטכנולוגית ורשת האינטרנט נחוצה לכל אחד ואחת לפחות כמו חמצן, המידע זמין ונפוץ מאי פעם. בעבר, מקורות הידע היו בעיקר בני המשפחה שלנו או המורים שלימדו אותנו במסגרות השונות.

למעשה, כל ילד אשר סמארטפון מונח בכף ידו, יכול לדעת כמעט הכל על כל נושא שבעולם על יד תזוזת אגודלים קלה. המסכים מלווים אותנו לכל מקום ואנחנו מחוברים לרשת כל שעות היממה.

לעובדות אלו יש השלכות על חיינו ועל אופי היחס שלנו אל מידע. אחד הדברים הבולטים שקרו בעקבות הנגשת המידע, הוא השינוי ביחס שלנו לאמינותו. מרוב ידע אנחנו מוצפים ולא תמיד יודעים במה להתמקד ומה פחות רלוונטי עבורנו, קשה להפריד עיקר מתפל. בנוסף, לעתים המדיה מכילה פיסות מידע לא אמינות השזורות באמיתות והדבר יוצר בלבול וסקפטיות בעיני הציבור.

דבר נוסף שיש לקחת בחשבון כאשר צורכים מידע מרשת האינטרנט הוא האינטרס של המפרסם. כל אדם, גוף או ארגון שמפרסמים מידע באינטרנט ומנגישים אותו לכלל האוכלוסייה, מונעים בידי אינטרס מסוים. לפני שמאמינים למידע בו נתקלים ברשת יש לברר מי המפרסם ומה עומד מאחוריו. במרבית המקרים, מדובר בחברות אשר מעוניינות לפרסם או לקדם את מוצריהן או בגוף בעל אג'נדה מסוימת אותה הוא מעוניין להפיץ ברבים.

לתלמידים של ימינו אין צורך במורה או הורה שיקנה להם ידע אלא בהדרכה כיצד לדלות את המידע הנכון והמעודכן מתוך רשת האינטרנט האינסופית. יש ללמוד כיצד להבחין בין מידע מהימן לכזה שאינו מהימן ולדעת לדרג את אמינות האתרים והמפרסמים. יתר על כן, יש לגבש תפיסה ביקורתית וחשיבה עצמאית ולדעת לשאול שאלות לגבי המידע שצורכים ולא ללכת בצורה עיוורת אחר מה שמוצג לפנינו.

בעידן הזה, סינון הידע הוא מיומנות חשובה מאין כמוה וחשוב לרכוש אותה מגיל צעיר. על מנת לקבל תמונת עומק מקיפה על נושא מסוים יש לחקור אותו ממספר היבטים ולצרוך מידע באותו נושא ממספר רב של מפרסמים. כאשר ניגשים לחקור וללמוד מידע חדש יש לקחת בחשבון את תוקף המידע ואת עומק בדיקת הנתונים המוצגים. לעתים לא נדירות נמצא כי לגבי אותם נושאים קיים מידע שונה ואף סותר ולכן יש להצטייד בכלים איכותיים לבדיקת המידע.

לדוגמה, אם נחפש מידע באינטרנט בנושא צריכת חלב ומוצריו נמצא חומר רב אשר מגובה במחקרים וסטטיסטיקות לגבי החסרונות הרבים והמובהקים הטמונים בצריכת חלב ולעומת זאת, כמות לא פחותה של מחקרים ונתונים המצביעים על עובדות הפוכות לחלוטין.

המסקנה היא שכל אדם צריך להיות מעין חוקר עצמאי בעל יכולת איתור מידע רלוונטי ואמין כפי שמנחה אותנו הרב לייטמן.