רגעים של החיים

היקום שלנו מורכב ממערכות. מערכת הדומם המכילה את כל הגלקסיות כולל מערכת השמש בה נמצא כדור הארץ, מערכת הצומח שעד כה התבררה כקיימת רק על כדור הארץ, כמו כן מערכת החי, ובתוך מערכת החי התפתחה מערכת מיוחדת שנקראת אדם.

מערכת הדומם, כפי שאנו יודעים היום, הינה מערכת בשני מרכיבים – חומר ואנרגיה. שני המרכיבים הללו יוצרים קשרים ודואגים להבאת המערכת לאיזון ובזה מאפשרים קיום היקום. כאשר נוצר חוסר איזון כלשהו קורים תהליכים כמו רעידות אדמה, קריסת כוכבים ועוד המשחררים את עודף הלחץ ממרכיב אחד לאחר וכך נשמר האיזון בתוך המערכת. מערכת הצומח מורכבת בנוסף מיכולת של הצומח להרגיש את הסביבה שלו וכך לאפשר לצמחים לפתח תכונות ויכולות לפי הסביבה בה הם חיים כדי לשרוד ולהתפתח, יש שאומרים, שהצמחים מקיימים מערכת קשר ביניהם המזהירה אותם מפני סכנות. מערכת החי, בנוסף על מערכת הצומח, מקיימת אינטגרציה בין הפריטים שבמערכת. יתרה מזו, המערכת מקיימת שרשרת מזון הכוללת את מערכת הדומם והצומח ומאפשרת למערכת החי לשרוד, להתקיים ולהתפתח. לבעלי החיים יש מערכת חושים המשמשת אותם הן להתקיים, לנוע ממקום למקום, להיזהר מסכנות ואף לקיים מערכת קשר עם בני מינם, אותם הם מזהים באמצעות חוש אחד או יותר.

מערכת בני האדם התפתחה ובן אדם כולל בתוכו מערכות נוספות מעבר למערכת החושים ראיה, שמיעה, טעם, ריח ומישוש וכמובן גם את יכולת הדיבור כמו שמסביר מיכאל לייטמן. כל אלה מאפשרים את קיום האדם, התפתחותו ובניית מערכות קשר בין בני האדם. באדם, בנוסף לחושים ויכולת הדיבור נוספה מערכת רגשות. רגשות כמו שמחה ועצב המאפשרות לאדם להביע את היחס שלו כלפי בני אדם אחרים וכלפי סיטואציות המתרחשות בחייו. המעניין הוא, שבעלי חיים החיים בקרב בני האדם למדו להביע דרכם את הרגשות הללו כלפי האנשים וכך למד האדם כיצד להיות בקשר עם חיות המחמד.

רגשות השמחה והעצב מאפשרות לאדם לבחור מה הוא רוצה לעשות והיכן הוא רוצה להיות, רוב האנשים מחפשים קשרים ומעשים שיגרמו להם שמחה ונמנעים ממקומות ומעשים הגורמים עצב, כלומר הרגשות הללו הינם עוד מנגנון קיומי הדואג לרובד הפסיכולוגי של בני האדם.