סובלים מפיגמנטציה? יש מה לעשות

פיגמנטציה, כתמים כהים המופיעים על עור הפנים, היא אחת מתופעות העור הנפוצות ביותר בישראל, בעיקר אצל נשים אחרי גיל 40 אבל לא רק. השמש הקשוחה שלנו מותירה אותותיה על כולם, והסטרס התמידי שכולנו חיים בו, יחד עם זיהום האוויר והחומרים השונים שאנו מורחים על פנינו ולא תמיד עושים טוב לעור, מוסיפים לכתמים. אז מה עושים? שאלנו את ד"ר אריק איימס, מומחה לרפואה אסתטית, עיבוי שפתיים ולדרמטולוגיה קוסמטית.

בעיה אסתטית או בעיה בריאותית?
יש בעיות עור שעשויות להיות מסוכנות ולא רק קוסמטיות, אך במקרה של פיגמנטציה מדובר בבעיה אסתטית בלבד, שנשים רבות מכסות במייק אפ וזהו. במקרים קלים זה יכול להספיק, אך מכיוון שלרפואה המודרנית יש פתרונות מצוינים לטיפול בפיגמנטציה חבל לחיות בניסיונות לכסות על כתמים שאפשר להעלים לחלוטין.

פיגמנטציה נגרמת בשל גירוי יתר של תאי המלנין, הגורם להם "להצטופף" כדי להגן על גרעין התא. זהו אותו מנגנון היוצר שיזוף ומכהה את העור בקיץ, והכתמים נוצרים כאשר תאי המלנין מקבלים גירוי גדול מדי. הגירוי נגרם, כאמור, בעיקר מקרני השמש, ומתחזק על ידי גורמים חיצוניים שונים ועל ידי גורמים גנטיים.

בניגוד למה שנדמה, דווקא אצל בעלי עור כהה נוטה להופיע פיגמנטציה בגיל צעיר יותר, ולמרות שרוב הפונים לטיפול בפיגמנטציה הן נשים בגילאי 40 ומעלה, גם גברים סובלים מפיגמנטציה ואת הטיפולים ניתן לעשות כבר מגיל 18.

מניעה
על ידי הימנעות מחשיפה לשמש והפחתת המתחים ככל האפשר ניתן לדחות את הופעת הפיגמנטציה לגיל מאוחר יותר ולהפחית את עוצמתה, אך אצל מי שיש נטייה להופעת כתמים על העור הכתמים יופיעו בסופו של דבר. כמובן שההמלצה היא לא להיחשף לשמש ככל האפשר ובמידה ונחשפים לשמש, להשתמש במסנני קרינה, לחבוש כובע וללבוש בגדים דקים בעלי שרוולים ארוכים גם בקיץ.

צעירים רבים נוטים להתעלם מהשלכות מעשיהם על העתיד, וחבל. החשיפה לשמש בגיל צעיר גורמת להזדקנות מואצת של העור, ובכלל זה הופעת כתמי פיגמנטציה, הופעת קמטים בגיל מוקדם ועוד, ושום טיפולי אנטיאייג'ינג לא יוכלו לתקן בגיל מבוגר את הנזקים שניתן היה למנוע בגיל צעיר.