משבר האקלים או איך אנחנו גוזלים את עצמנו

אחת הפרשיות המטלטלות ביותר הקשורות לזיהום אוויר היא זו של יצרנית כלי הרכב הגרמנית פולקסווגן, שכונתה "דיזלגייט" בשל הקונוטציה לפרשת "ווטרגייט" המפורסמת. ב-2015 נחשף כי חברת פולקסווגן זייפה תוצאות של בדיקות זיהום אוויר של רכביה תוך הפרת תקן זיהום אוויר וזאת כיוון שעלויות הפחתת הזיהום לרמה הנדרשת כה גבוהות שהיו מאלצות אותה לייקר את הרכב ולסבול מנחיתות בשוק התחרותי. החברה התקינה ברכביה תוכנה ששיבשה את מבחני פליטת המזהמים. בהמשך הודתה החברה כי התוכנה מותקנת במיליוני רכבים שייצרה, ותפקידה היה לזהות שהמכונית עוברת בדיקת זיהום ולהפעיל מנגנוני מניעת זיהום שבשגרה כלל לא פעלו. ההונאה התגלתה במקרה כשהמועצה הבינלאומית לאוויר נקי הזמינה ב-2014 בדיקה של 15 סוגי כלי רכב והתברר כי הזיהום שפלטו רכביה של פולקסווגן גבוה בלא פחות מפי 35 מהמותר בחוק. מנהליה של החברה ניסו להטיח תחילה את האשמה ביוזמה מקומית של מהנדסים בחברה אך בהמשך הצטברו ראיות לכך שבכירים בחברה ידעו על המתרחש. כתבי אישום הוגשו נגד 6 בכירים בחברה שספגה קנסות עתק ופיצויים נוספים לבעלי רכב שניזוקו מהתרמית.

חרות מזיהום ופיח
חרות מזיהום ופיח

חברת אקסון-מובייל, היא חברת הנפט והגז הגדולה בעולם. בחברה ידעו כבר ב-1977 שקיימת ודאות מדעית לגבי הקשר בין שריפת דלקים להתחממות אקלימית. אקסון ידעה, חקרה את הנושא, מדדה ריכוזי גזי חממה, בנתה מודלים אקלימיים משוכללים, חסרי תקדים בהיקפם, וממצאי מחקריה ומשמעותם הוצגו להנהלת החברה בצורה מפורשת. תובנה זו הובילה את אקסון להקדיש את שלושת העשורים הבאים לקמפיין מתוחכם לזריעת ספק בציבור, שיטשטש את הקשר בין שריפת פחם, נפט וגז לבין התחממות אקלימית ויערער על הוודאות המדעית של הממצאים. לשם כך מימנה בעשרות מיליוני דולרים כ-60 ארגונים וגופי חשיבה שונים. אקסון וחברות דלקים גדולות אחרות כמוה עשו יד אחת עם הממשל במטרה להדוף את האיום הפוטנציאלי הנובע ממצאים מדעיים שהצביעו נחרצות על הקשר בין שריפת דלקים להתחממות כדור הארץ. פעילות זו של טשטוש ממצאים ויצירת ספק הצליחה למעלה מהמשוער.

לקרוא ולבכות.