ילדים, כלבים וטיפול רגשי

ידוע שגם לילדים יכולות להיות בעיות ויכולים להיות קשיים. ילדים כמו מבוגרים מפתחים בעיות רגשיות שונות והם זקוקים לטיפול שיסייע להם להתחזק ולהרגיש טוב יותר. הבעיה עם ילדים שזקוקים לטיפול רגשי, שהם אינם מעוניינים לקבלו ודמות המטפלת הרגשית הופכת מהר מאוד לדמות מאיימת. מסתבר שישנו פתרון יפה ומרגש לבעיה זו – נטע גימפל.

פעילות מאלפת

חשבו על ילדים, שבאמצעות תוכנית ללימוד אילוף כלבים, מקבלים כלים להתמודדות עם בעיות רגשיות שונות. נטע גימפל מבצעת פעילות כזאת בפתח תקווה. נטע, בוגרת קמפוס ברושים באוניברסיטת תל אביב והיא מאלפת כלבים ומטפלת באמצעותם בילדים.

מהו טיפול רגשי בילדים באמצעות כלבים – מדובר בתהליך שבו הילדים לומדים לאלף כלבים ודרך פעולה זו, הם לומדים על המחויבות כלפי יצור אחר, הם נקשרים רגשית, לומדים לסמוך על יצור אחר וכך, הופכים הכלבים לסוג של פסיכולוגים, פסיכיאטרים וחברים קרובים של הילדים. התמימות של הכלבים, ששמחים לבצע את ההוראות שהם מקבלים מהילדים, מייצרת רגשות חיוביים בקרב הילדים. המגע הישיר של הילדים עם הכלבים משפר את מצב רוחם ולעיתים מעלים תסביכים.

יתרונות ברורים

על פי רוב טיפול רגשי בילדים מבוסס על הליכה למטפלת רגשית, שפוגשת את הילד אחת לשבוע, משוחחת אתו על הדברים שמטרידים אותו, משחקת אתו ולומדת אותו דרך פעילויות אלה במטרה להתאים לו טיפול, שיחזק, יעצים, יפחית כאב נפשי וימנע השלכות עתידיות.

הטיפול הרגשי באמצעות אילוף כלבים מתבצע בשטח הפתוח, במשחקים עם הכלבים, בלמידת תהליך האילוף של הכלבים, בליטוף וחיבור אל הכלבים. אין בכלל ספק שפעילויות אלה מהנות ומספקות את הילדים הרבה יותר מפעילות בחדר סגור עם מטפל רגשי טוב ככל שיהיה. לכן הטיפול הרגשי באמצעות אילוף כלבים הוא אפקטיבי ומייצר תוצאות מעולות כמו – שיפור בתקשורת הבינאישית ופיתוח כישורים חברתיים, הפחתה של חרדות, הפחתה של רגשות עצב, מזעור של תחושת הבדידות אם קיימת, שיפור במוטוריקה ובקואורדינציה והפחתת מצבי דכאון.

למי זה מתאים

טיפול רגשי באמצעות אילוף כלבים מתאים לא רק לילדים בעלי צרכים מיוחדים, הוא מתאים גם לילדים הסובלים מקשיים בתקשורת, לילדים הסובלים מתסביכים שונים ומחרדות. מדובר בפעילות חווייתית, מעשירה, מספקת ומתגמלת רגשית ולכן, גם ילדים שאינם זקוקים כלל לטיפול רגשי יכולים ליהנות מכך ולהרוויח כלים חדשים וחשובים שלא היו להם קודם לכן.

מתאים גם לסובלים מאוטיזם

ילדים על הרצף האוטיסטי סובלים בעיקר מהעדר יכולת להרגיש רגשות משמעותיים כלפי בני משפחתם, מתקשים בתקשורת, לחלקם יש נטייה להסתגר ולהיקשר דווקא לחפצים דוממים.

באמצעות הטיפול עם הכלבים, טיפול שאינו דורש בהכרח תקשורת מילולית, הם לומדים לתקשר. הכלבים תמיד שמחים עם בעליהם או עם מי שמשחק ומלטף אותם ולכן, ילדים אוטיסטים מצליחים לתת בהם אמון.

אור גדול

נטע גימפל מביאה אור גדול ואף מזור לילדים רבים. כמה חשובה פעילותה המשלבת בין ילדים וכלבים. כמה משמח לגלות פרויקטים כאלה שמביאים מעט נחת רוח לנשמתנו.