שימוש בסמס בקמפייני בחירות

אחת השאלות המרכזיות בכל תקופת בחירות היא האם זה יעיל להשתמש בסמס כדי להניע בוחרים ולהעביר מסרים? מצד אחד מדובר באחד מערוצי התקשורת היעילים ביותר עם אחוזי פתיחה גבוהים ואינטרקציה חזקה אבל מצד שני מדובר באחד הערוצים השחוקים ביותר שכולם משתמשים בהם ולכן הפכו בתקופת בחירות לאחד הדברים השנואים ביותר על ציבור הבוחרים. בגלל הסיבה השנייה מפלגות רבות מנסות לבנות מערכות יחסים בין מערכת בחירות אחת לשנייה דרך הערוץ הזה באמצעות סקרים.

לרוב הסקרים מאוד פרימיטיבים וילדותיים בצורה מגוחכת, עד כדי כך שברור מי המפלגה או הגורם בתוך המפלגה ששולח את ההודעות ומה האינטרס שהוא רוצה לקדם. אך עצם העובדה שמפלגות ממשיכות להוציא כסף על שליחת ההודעות מראה שכנראה יש להן תועלת או לפחות הם מניחים שיש להן תועלת או יותר גרוע מכך – הם רואים פחות תועלת בערוצים אחרים.

לעניות דעתי דווקא העוצמה של הכלי הזה SMS מאפשרת להניע אנשים ברגע האמת כל עוד מערכת היחסים שביססת איתם חזקה ואיתנה ונשענת על עבר משותף משמעותי, אם זה לא המקרה אז לעיתים כדאי להניע בוחרים אל שימוש בוואטסאפ שיכול להיתפס כיותר אינטמי ומשפחתי ופחות חודרני, קר ומנוכר במיוחד בכל הקשור לבחירות.

צריך לזכור שכששוקלים את היעילות של הכלי אז יש לעשות זאת אל מול האמצעים האחרים ובהשוואה לניוזלטר או לקמפיין ממומן בפייסבוק יש כוח בשליחת SMS בהנעה לפעולה ויצירת קשר אישי אם האפשרות של הוואטסאפ שציינתי אינה רלוונטית. כלי חדש יחסית שנעשה בו שימוש במערכות הבחירות האחרונות וייתכן ויוכל בצורה מסויימת לשמש תחליף נוסף הוא המסנג'ר בפייסבוק, בין אם נעשה בו שימוש על ידי בוט או על ידי אדם שמתפעל את השיחה. העובדה שמרבית הישראלים בפייסבוק ושקל לצבוע אותם יחסית על פי ההשקפות הפוליטיות שלהם מאפשרות לנסות וליצור קשר משמעותי דרך המסנג'ר ושוב השאלה האם נבנית מערכת יחסים טרם להודעות של הבחירות או לא. ככל שהעבודה נעשית קודם היא גם חפה מרעשי הרקע החזקים של הבחירות עצמן וגם מאפשרת לבסס אמון לאורך זמן והכנה לתקופת הבחירות.