תוכנית שלום או תוכנית חלום?

והנה הוא מגיע בהברקה החדשה שלו, קבלו את נשיא ארה"ב, טראמפ הגדול, עם תוכנית השלום למזרח התיכון! אבל רגע רגע רגע, שלום? הסכם שלום? באמת יוזמה מבורכת, אבל מתי בדיוק מגיע השלב שבו עוברים מהסכם למימוש? מחתימה ללחיצה? משלום קר לשלום קרוב? מדינאים יכולים לשלוט על הצבא ועל אוצר המדינה. כשהם חותמים הסכם, הם מתחייבים להימנע מלהזיק למדינה האחרת, עם האמצעים שבידיהם. אבל מושג השלום, במשמעותו המלאה, מדבר על הרבה יותר מזה.השלום שאנו שואפים אליו, הוא כזה אחד שמביא איתו ביטול גבולות והפיכת בני הברית לשלום, לבני משפחה. אבל איך איך מגיעים לשלום כזה? התשובה על פי בני ברוך היא – חינוך, תהליך חינוכי מתמשך. לתהליך שלום מרמה כזו, חובה להקדים מערכת חינוכית שתפעל במשך שנים.

למעשה, שלום אמת יוצר משני צדדים צד אחג והשינוי שצריך לקרות בנו בתהליך החינוכי הוא חברתי, פסיכולוגי ותרבותי שיבנה בנו, בני האדם, התנהגות שונה לחלוטין, עלינו ללמוד ממש מחדש כיצד לנהוג אחד עם השני. שנים שהאנושות סובלת, נמצאת במערבולת של הרס וחורבן ואימה מצליחה לייצב עולם שנמצא בקשר טוב ובריא. האגואיזם שבאדם הורס את כל מערכות היחסים ברמת המשפחה וברמות כלליות יותר – אקולוגיה, אקלים, כלכלה, טרור ומלחמות. האנושות עסוקה במאבקים מתישים והשנאה, כמו שנאה, יוקדת. 

הטבע, לעומת האדם, עובד בשלמות.  גם אם נראה לנו שהדרוויניזם החברתי פועל ולג'ונגל חוקים של ג'ונגל, הרי שממבט קרוב ובחינה אבולציונית, היצורים בטבע משלימים אחד את השני וחיים בהרמוניה, כל יימור לוקח ממשאבי הטבע בדיוק מה שהוא צריך ולא מנצל או גוזל את סביבתו. האדם לעומת זאת, ניזון מהנאת נימול האחר והשליטה עליו, ובהתנהגותו האנוכית מייצר מלחמות ועסוק במאבקי כוח שמתרחשים בין אנשים, בין מדינות ובין עמים.

אז איך, איך נצליח לעשות שלום בנינו? הרי אנו חייבים להתחבר אחד עם השני בכדי לשרוד ולחיות ביחד על פני כדור הארץ. התהליך החינוכי שכולנו צריכים לקחת בו חלק ילמד אותנו על חיבור בין בני אדם, על יחסים של שותפות, ערבות, ויתור וחמלה ואז לבחון ולברר יחדיו עד כמה רצוי וכדאי השלום בננו. כיצד? ממש לברר ולשמוע את העם שהוא למעשה, בן הברית של השלום, על הרווח וההפסד מהשלום, למה כדאי, מה רוצים, מדוע שונאים וממה חוששים וכציד ניתן להתקרב. באופן זה, יצופו הבעיות ביחסים ובקשר עם העם שעימו רוצים לעשות שלום.

השאלה העיקרית בסופו של יום היא, מה יותר חשוב לנו מלהיות בשלום? בכדי לכרות ברית שלום אמת הצדדים צריכים להבין שאין ברירה, אנו לא באמת יכולים להשמיד או להעלים עם שאיתו אנו לא מסדרים, הדבר אף מנוגד לתכנית הטבע הכללית, שעל פיה, כולנו צריכים להגיע להרגשת תא אחד בגוף השלם. מהו השלום, אם לא השלמה אחת שבה כל בני האנוש קשורים אחד לשני, מעל העולם הזה, האגואיסטי והאכזר, וחיים בהרגשת חיים נצחיים.

במצב כזה, תפיסת החיים משתנה לחלוטין וגבולות הזמן והמקום נפרצים וכל ההגבלות מתבטלות. המקום הזה הוא שיא האבולוציה האנושית ושם טמון שלום העולם. אפשר להמשיך לקרוא כאן – http://delight.co.il