לשלוח מסרון שסטאלין מת

זוכרים שסטאלין מת? מתי זה היה? פחות ממאה שנים. מה עם אפשר היה לשלוח סמסים באותה תקופה?

זה קרה בסביבות ארבע אחה"צ.לבית הילדים שלנו נכנס חבר שעד כה לא זכינו שיקים אותנו ממנוחת הצהרים והודיע לנו בקול רווי דמעות: סטאלין מת!!

היינו אז כבני 10, לא היתה בקיבוץ מערכת לשליחת SMS באותה תקופה והסביבה שבה גדלנו הספיגה אותנו במשך שנים שסטאלין, שליטה הבלתי מעורר של ברה"מ הקומוניסטית גיבור מלחמת העולם השנייה הוא "שמש העמים" והקומוניזם הנאור שלו הוא התשובה האולטימטיבית לקפיטליזם המדכא. עכשיו זה מת. עוד מעט יהיו סמארטפונים וטלפונים פשוטים שמאפשרים שליחת הודעות לכל אחד.

בתקופה ההיא לא היה בכלל טלפון והייתה משמעות עצומה למנהיג ומנהיגות. מנהיג הקהילה שלנו לדוגמה היה כה נערץ עד שהמושג "יעקב חזן אמר" היה בעל חשיבות ומשקל השווים לחוק טבע!!. מנהיג שלא הצדיק אותו, נהפך באחת לעוכר מדינת ישראל.

משנות ה- 60 של אותה מאה שעברה, הלכה ודעכה דמותו ומשקלו של המנהיג ועלה כוחו של הסמארטפון. יחד איתו נעלמה תפיסת העולם שנתנה תשובות ברורות וחד משמעיות כיצד צריכה להתפתח חברה אנושית נאורה. תפיסת העולם האגואיסטית שהשתלטה לחלוטין על חיינו אינה משאירה מקום למנהיג. כול אחד יודע מה הכי טוב לאחרים ושלא יגידו לו מה טוב לו. המוטו המוביל הוא- "אחרי המבול". הכול יחסי ואין שום דבר מוחלט. אם ישנה כמיהה לכאורה  למנהיג היא רק לאחד שיעשה את מה שאני חושב ואם לא, אז שילך…….

החברה שמתהווה היום נתפסת בהרגשה שלנו כנטל כבד ולא ככלי
מרכזי להתפתחות אנושית. התוצאה ממצב כאוטי זה מובילה אנושות שלמה לקבל מלחמת עולם
אטומית כפיתרון אפשרי ובעיקר כבלתי נמנע.