שוק העבודה משתנה

רובנו שומעים סיפורים על אנשים שבוחרים לעשות הסבה מקצועית מבחירה או מכפייה – אנשים שהוצאו לחל"ת, שפוטרו, כאלו שהתעשיות שלהם נסגרו או כאלו שמבינים שבמציאות שנוצרה הסיכוי הסביר לכך שהעולם יחזור לקדמותו עבורם הוא נמוך מאוד. כל אחד עושה את השיקולים שלו על בסיס העדפות, הזדמנויות וצרכים אבל נראה כי לא מעט אקדמאים עושים את דרכם לעולם הבטוח של עובדי מדינה בשני המגזרים הנגישים יותר: מורים וצוות רפואי כלומר אחים ואחיות. בכל הקשור למערכת החינוך קיימת שאלה גדולה לגבי האופן והצורה שהיא תקבל בעתיד הקרוב והרחוק – האם נראה מעבר לדיגיטל וכיצד הוא ישפיע על תפקיד והכשרת המורה. האם מורים יזדקקו ליותר כישורים חברתיים כדי לפצות על היעדר המגע הפיזי בין התלמידים ובשל העובדה שהחלק ההשכלתי של הלימודים יועבר בשידור אחד לכל התלמידים במדינה.

בכל הקשור לצוותים רפואיים אנו צפויים לגידול בדרישה לפחות בטווח הקצר בינוני. מקצועות נוספים שראו עלייה משמעותית לביקוש הם חקלאים עם עלייה של מעל 200% וזאת למרות שהטכנולוגיות החדשות בחקלאות מאפשרות למספר מצומצם יחסית של חקלאים לספק את כל הנדרש לכלל האוכלוסייה. מקצוע נוסף שראה עלייה בדרישה של כמאתיים אחוז הוא עובדי בניין, למרות שנראה כי קבלנים יצמצמו התחלות בנייה בתקופה של אי ודאות, עדיין מחסור הדירות בישראל והלחץ לא לעלות מחירים יכולים לדחוף את המדינה או יזמין חדשים להיכנס לתחום. גם עובדי הסיעוד שקיבלו ממש לאחרונה מכה עם אישור של ייבוא עובדי סיעוד מחו"ל לבתי אבות משום שישראלים לא היו מוכנים לעבוד במקצוע עד לאחרונה חווה עלייה בביקוש של 160%. הביקוש להתקבל כמחסנאי או מלקט ברשתות המזון הגדולות שחוו פריחה אדירה במרץ ואפריל עלה בשבעים וחמישה אחוזים והביקוש להתקבל כעובדים סוציאליים למרות המחאות והקושי להשתכר עלה בעשרים אחוזים. על פי אתר אולג'ובס (מתחרה של סחבק). גם המעבר מהמשרדים אל הבתים מאפשר במקצועות טכנולוגיים שונים ובראשם ההיי טק להעסיק אנשים מהפריפריה וממקומות רחוקים יותר מהמקובל בתקופה שלפני הקורונה. מה שאומר שהביקוש למשרות בבאר שבע, חיפה קרית שמונה ואפילו קצרין עלה באופן יחסי בתחומים מסוימים.
ומה יקרה לשוק התיירות? שבקיץ חווה עלייה יפה ברוב המקומות למעט ערים שהתבססו על תיירות חוץ או עסקים כגון תל אביב או ירושלים. המלונות באילת מפוצצים וגם מקומות הנופש בצפון ויש עלייה בביקוש לעובדים כגון דרושים פתאל או ישרוטל או מלונות אחרים. אך קשה לומר מה יקרה בחורף ולאחר החגים. נראה כי חוסר הודאות הוא כאן כדי להישאר.